Termen | Definitie |
---|---|
Cabrio / Cabriolet |
Termen folosit pentru a cataloga vehiculele decapotabile. Acest tip de automobil este dotat cu un plafon actionat electric care poate fi coborat. Modelele cabriolet sau cabrio, denumiri folosite de europeni, pot avea doua sau patru locuri. |
Cal-Putere / CP |
Puterea produsa de motor se masoara cu o unitate de masura numita cal-putere. Calul putere reprezinta puterea efectiva sau puterea de franare a unui automobil. |
Cama |
Dinte extern al unui arbore rotitor, folosit pentru transmiterea miscarii in cadrul rotatiei arborelui. |
Camera de combustie |
Spatiul in care are loc arderea amestecului de combustibil si aer. Forma acestei camere poate afecta consumul de combustibil, puterea si emisiile motorului. Camera de combustie reprezinta de fapt spatiul aflat deasupra cilindrului cand acesta se afla in pozitie fixa. |
Canal de evacuare |
Situat in partea superioara a cilindrului, reprezinta canalul care conduce gazele de la supapa de evacuare la colectorul de evacuare |
Capota |
Partea mobila a masinii care se poate ridica sau cobora si care acopera motorul. |
Carburator |
Dispozitiv care masoara proportia de combustibil si aer necesara formarii unui amestec, amestec de aer-combustibil care este ars la cilindri. Mai exact este mecanismul prin care aerul si combustibilul sunt atomizati si introdusi la motor. In prezent carburatorul nu mai este asa de des folosit, el fiind inlocuit cu injectia. |
Caroserie |
Corpul automobilului, partea exterioara care cuprinde habitaclul si acopera motorul. Este distinct de sasiu. |
Catalizator |
Parte integranta a sistemului de evacuare a gazelor de ardere prin care se reduc componentele toxice. Folose�te la rearderea gazelor de e�apament. Carcasa este realizat� dintr-un o�el superior, rezistent la caldur�, cu un monolit in interior, material ceramic cu nenum�ra�i faguri fini. Interiorul fiec�ruia dintre ace�ti faguri este acoperit cu un aliaj special, care con�ine platin�. In locul acestor monoli�i pot exista �i folii fine de metal infasurate, de 0,5 mm grosime. |
CC / Centimetru cub |
Unitate de masura europeana pentru capacitatea cilindrica a motorului. 1000 de centimetri cubi sunt echivalentul unui motor de 1 litru. |
CDI |
Common-Rail-Diesel-Injektion-Direckinspritzer – Injector diesel comun, denumit de cei de la Mercedes Wikipedia link |
Certificat de inmatriculare |
Act care certifica dreptul de proprietate asupra unui vehicul. Certificatul de inmatriculare ofera informatii detaliate despre masina si despre proprietar. El este necesar si pentru incheierea asigurarii auto. |
Chiulasa de cilindru |
Reprezinta partea detasabila situata deasupra blocului de cilindri care contine camera de combustie, orificiile de admisie si evacuare, bujiile si supapele. Este turnata din aluminiu sau fier. |
Ciclu in patru timpi |
Ciclu al motorului cu ardere interna care necesita doua rotatii ale cilindrului sau patru curse de piston pentru a obtine o cursa utila, una interna, una de evacuare si una de compresiune. Poarta si numele de Otto. Este mai util eficient decat motorul cu ciclul in doi timpi. |
Cifra cetanica |
Reprezinta capacitatea de aprindere a unui combustibil Diesel. Pentru o aprindere prompta valoarea Cifrei Cet pentru motoarele Diesel este 50. |
Cifra octanica |
Parametru care determina rezistenta benzinei la detonatie (aprindere prematura). O cifra octanicã mare scade probabilitatea unei detonaþii. O cifra octanica mare (peste 91) este utila doar in cazul unuei recomandari a producatorului. Octanul este o hidrocarburã (C8H18). |
Cilindru |
Parte componenta a blocului de cilindri, realizata din otel turnat. Este un tub gol pe dinauntru in care pistonul se misca si in care are loc combustia. |
Cilindru de frana |
Un cilindru care contine un piston mobil actionat de presiune hidraulica. Acest piston impinge lichidul de frana prin cilindrii si forteaza actionarea discurilor sau placutelor de frana. |
Clapeta de acceleratie |
O clapita care regleaza cantitatea de aer ce patrunde in motor, situata pe traseul de aspiratie. Atunci cand este deschisa total vehiculul este accelerat la maximum, iar la mersul in gol ea este inchisa total. |
Climatronic |
Instalatie automata de climatizare a habitaclului. Instalatia, comandata electronic produce si mentine temperatura dorita in interior. Sistemul controleaza temperatura aerului evacuat, cantitatea si distributia acestuia precum si intensitatea radiatiei solare. |
CO |
Prescurtarea elementului chimic monoxid de carbon, gazul evacuat in urma arderii incomplete din motor. |
Coeficient de frecare |
Rata fortei de frecare dintre doua suprafete. Coeficientul de frecare depinde in prinul rand de natura celor doua suprafete aflate in contact. Acest coeficient este mare daca suprafetele sunt dure sau aspre si este mic atunci cand suprafetele sunt netede. |
Coeficient de rezistenta |
Unitate de masura pentru forma aerodinamica a unui obiect. Coeficientul de rezistenta al unei masini aerodinamice este de regula de 0.30. |
Colectorul de date |
Toate componentele electronice din masina sunt legate printr-un circuit inelar la un sistem numit colector de date. Comenzile digitale circula in acest circuit si apoi ajung la statia de destinatie de unde se pune in functiune aparatul de comanda. Mercedes CL are trei astfel de circuite de date. |
Colectorul de evacuare |
Gazele de esapament rezultate de la diverse arderi ale motorului sunt preluate de catre acest colector de evacuare si apoi directionate mai intai catre catalizatorii sistemului de evacuare si apoi catre toba de esapament. Ventilatia poate fi imbunatatita de un colector cu canale cu circulatie libera, numit autoclava. |
Coloana A |
Componenta a elementelor verticale portante ale caroseriei, de care sunt fixate usile din fata. Formeaza conturul parbrizului la berline, continuandu-se sub forma de coloana a plafonului. La modele combi exista si coloana D. |
Common Rail |
Alimentarea duzelor de injectie de o singura instalatie aflata sub presiune. Instalatia comuna de injectie se declanseaza electronic. |
Compresie |
Presiunea exercitata asupra amestecului combustibil-aer la cilindru in cazul motorului cu aprindere la bujii si presiunea exercitata asupra aerului in cazul motorului diesel. Aceasta presiune mareste eficienta combustiei si creste randamentul motorului. |
Compresor |
Pompa care comprima aerul pentru a creste puterea motorului. Actionarea acestui compresor duce la o crestere a consumului de combustibil. Jaguar si Mercedes folosesc compresoare pentru a creste puterea motorului. Compresorul se intalneste si la instalatia de racire. |
Compresor de supraalimentare |
Forteaza patrunderea aerului la motor. Termenul este folosit pentru compresoarele mecanice dar el poate fi de mai multe feluri; poate fi chiar si un turbocompresor. |
Conducta de admisie |
Conductele care directioneaza amestecul de aer-combustibil de la supapa de reglare a debitului la orificiul de admisie a chiuloasei de cilindru. Conducta de admisie optimizeaza impulsurile de presiune in sistemul de admisie si ventilatia este mult imbunatatita. |
Controlul tractiunii |
Sistem care limiteaza devierea rotilor la accelerare. Acesta actioneaza franele si reduce acceleratia atunci cand semnaleaza o deviere a rotilor. |
Convergenta rotilor |
Termen pentru orientarea rotilor pereche in asa fel incat acestea sa nu fie paralele. Convergenta rotilor este pozitiva atunci cand rotile din fata sunt inclinate spre interior. |
Convertizor de blocare |
Ambreiaj mecanic care evita actionarea cuplajului hidraulic al convertizorului de cuplu. Se intalneste la transmisia automata, si este eficient pentru ca nu se pierde energia la lichidul de transmisie al convertizorului de cuplu. In cazul transmisiilor automate acesta actioneaza in vitezele a patra sau a cincea. |
Convertizor de cuplu |
Se intalneste la transmisia automata. Lichid de cuplare care transmite puterea de la motor la roti. Acest convertizor face ca transmisia sa fie activa si cand vehiculul este oprit. Cu ajutorul acestui lichid se previne calarea motorului. |
Cuplu de motor |
Reprezinta forta de tractiune a unui motor. Cuplul motor se masoara in Nm (Newton-metru) si reprezinta cuplul fortei pe care o exercita pistonul pe arborele cotit. |
Cursa pistonului |
Timpul inregistrat de miscarea verticala a pistonului, de la varful fix superior la varful fix interior. |
Cutia de viteze manuala |
Cutia de viteze manuala este una din componentele principale ale Sistemului de Transmisie. Principala functionalitate oferita de cutia de viteze este posibilitatea varierii vitezei de deplasare si schimbarea sensului acesteia in timpul functionarii. |
Cutie de viteze automata |
Sistemul care asigura schimbarea automata a treptelor de viteza in functie de parametrii stabiliti de conducatorul auto: pozitia pedalei de acceleratie si viteza autovehiculului. Schimbatorul are mai multe pozitii: P: pozitia pentru stationare R: marsarierul N: rulare libera D: pozitie permanenta pentru rulare inainte 3: pozitie pentru drum cu denivelari 2: pozitie pentru drum de munte/urcus 1: pozitie pentru urcus abrupt |