Dictionar de termeni auto

Termen Definitie
Sarcina de admisie

Amestecul de aer si combustibil care intra in motor.

Sasiu

Toate partile mecanice ale unei masini legate de scheletul acesteia. Sasiul cuprinde motorul, suspensiile, rotile, franele si directia. Habitaclul nu intra in componenta sasiului.

Schimbator de viteze CVT

Reprezinta un mecanism automat care nu utilizeaza schimbarea in trepte ci pe cea uniforma. Audi foloseste un asemenea sistem bazandu-se pe o curea de otel.

SDI

Suction Diesel Injection – Prescurtare folosita de constructorii automobilelor cu motor diesel, motor bazat pe absorbtie si injectie directa. Sigla apare in spatele masinii in locul destinat variantei de motorizare. Wikipedia link

Semi-Automatic

Renuntarea la pedala de ambreiaj. Sarcinile acesteia sunt preluate de un sistem de reglare actionat electric sau hidraulic menit sa preia fluxul de putere la mers.

Semiarbore

Se intalneste la suspensiile independente si este de fapt un arbore rotativ care transmite puterea de la diferential la roata. La un vehicul obisnuit exista doi semiarbori, cate unul pentru fiecare suspensie, fata si spate.

Senzor AirFlow

Componenta a injectiei electronice. Rolul acestui senzor este de a masura cantitatea de aer care intra in motor. Datele masuratorii sunt sunt folosite de computerul masinii pentru a calcula cantitatea de combustibil care va fi injectata in cilindri.

Senzor de oxigen

Acest tip de senzor masoara cantitatea de oxigen din gazele de esapament. Aceste date sunt folosite de computerul masinii pentru a controla functionarea motorului.

Senzor de ploaie

Senzor optico-electronic care recunoaste umezirea parbrizului si comanda stergatoarele de parbriz impreuna cu acoperisul masinii (in cazul modelelor cabrio).

Servodirectie

Sistem care reduce efortul de virare ajutandu-se de motor. Este foarte utila pentru manevrarea vehiculelor mari, de tonaj ridicat si chiar pentru turisme.

Sistem de aprindere

Asigura producerea de scantei regulate de catre bujiile motorului. Este alcatuit din baterie, inductor, condensator electric bujii si comutatoare.

Sistem de control al motorului

Monitorizeaza caracteristicile motorului printr-o retea de senzori: rotatiile pe minut, mediul de racire, curentul de aer de admisie, nivelul combustibilului, timpul de aprindere.

Sistem de navigatie

Se bazeaza pe recunoasterea pozitiei globale prin satelit a autovehiculului si este de fapt un ghid de orientare in trafic. Sistemul de navigatie ajuta soferul sa gaseasca traseul cel mai scurt si cel mai rapid evitand traseele aglomerate. Tot ce trebuie sa faca soferul este sa introduca pozitia autovehiculului si a destinatiei dorite.

Sistemul de climatizare

Este compus dintr-un compresor care pune sub presiune agentul de racire. Acesta este incalzit si fluidizat apoi racit din nou. Agentul de racire ajunge apoi in vaporizator unde se raceste puternic fiind din nou in stare gazoasa. Ajuns in schimbatorul de caldura el poate raci aerul din habitaclu. Actionarea compresorului e realizata de motorul vehiculului, de aceea consumul de combustibil va creste la utilizarea lui.

Spoiler

Parte integranta a masinii care ajuta la o ventilatie optima a motorului si reduce forta ascensionala sau rezistenta aerului.